Nastavení Universal Analytics a jeho další možnosti

✍️ Vláďa Smitka
📅 16. 02. 2015

Osnova článku

  1. 3 nejčastější chyby při implementaci/založení GA.
  2. 16 věcí, které je po implementaci kódu důležité nastavit.
  3. Rozšířené možnosti nastavení GA.
  4. Problematika měření a některých metrik.
  5. K čemu slouží události v GA.
  6. Rozšířené možnosti GA.
  7. Vlastní přehledy pomocí nástrojů využívajících API GA.
  8. Prezentace ze školení.

3 nějčastější chyby při implementaci/založení GA

  1. Nové weby zakládáme pod jedním účtem. Díky tomu nemůžeme klientovi předat plná práva k účtu, když s námi například ukončí spolupráci. V případě nejvyšších práv na úrovni účtu získá klient přístup i k dalším webům, které máme na úrovni služby. Bohužel jediným východiskem z této situace je založení dalšího účtu Google Analytics. Převod dat mezi jednotlivými účty a službami v současné době není možný.  
  2. Měřící kód Google Analytics není na všech stránkách webu. Často se stává, že developerský tým neumístí měřící kód na všechny stránky. Mezi nejčastější případy patří například chybové stránky. V takovém případě není v Google Analytics vidět zobrazení 404, ale pouze opuštění webu.
    Jak odhalit, kde chybí měřící kód:

    1. Diagnostikovat takový problém můžeme například pomocí doplňku do prohlížeče Chrome Wasp.inspector

    2. Další možností je použití vlastních filtrů v aplikaci Screaming Frog, kde je nutné zadat část kódu z kontejneru GTM, případně GA.

    3. Je možné použít i Open Refine a vestavěnou možnost stáhnout zdrojový kód všech stránek webu. Následně přes podmínky určíme, zda-li všechny stránky obsahují měřící kód.
  3. Měřící kód neměří správně a posílá špatná data. Scénářů, kdy může tento problém nastat, může být opravdu mnoho. Příkladem může být třeba to, že se měřící kód se načítá 2x, nebo že jiný skript brání spuštění kódu Google Analytics. Abychom se problémům vyhnuli, je nutné dodržovat implementační zásady pro GTM a GA.

16 věcí, které je po implementaci kódu důležité nastavit

Správným vložením měřícího kódu Google Analytics implementace nekončí. Pro správné měření je nutné některé funkce aktivovat, případně nastavit ve webovém rozhraní. Nastavení se provádí v Google Analytics ve 3 úrovních (Účet, Služba, Výběr dat).

Nastavení na úrovni Účet

  1. Přístup pro další uživatele. Nastavení přístupu pro další uživatele není zásadní věcí pro správné měření. Každopádně na této úrovni je možné nastavit přístup k účtu. Je důležité nenastavovat dalším osobám absolutní práva včetně práva „Správa uživatelů“, které znamená, že Vás dotyčný člověk může kdykoliv smazat.
  2. Filtry. Filtry mají v GA mnoho funkcí. Základem je vyloučit měření návštěvnosti z IP adres developerského týmu, grafiků, zaměstnanců a klienta samotného. Tyto návštěvy Vám mohou zásadně změnit data a závěry z nich plynoucí.

Nastavení na úrovni Služba

  1. Aktivace demografických přehledů a funkcí pro inzerenty.  Tato volba umožňuje zobrazit přehledy o zájmech, věku a pohlaví návštěvníků webu. V žádném případě není možné brát daná data za 100% spolehlivá. Lze z nich ovšem často vyvodit zajímavé hypotézy, které je možné si následně ověřit či vyvrátit dalšími experimenty.

  2. Napojení na Google Webmasters Tools. Díky napojení na GWT bude GA stahovat část přehledů z nástroje. Pokud nemáte účet GWT, důrazně doporučuji založit.
  3. Zdroje z neplaceného vyhledávání. GA nezná všechny existující vyhledávače. Může se Vám tak stát, že se některé budou tvářit jako odkazující návštěvnost. Doporučuji hezký článek, který popisuje implementaci rozpoznání dalších českých a slovenských vyhledávačů.
  4. Spárování GA s Google Adwords. Díky spárování je možné zobrazovat dodatečné sloupce z GA přímo v prostředí Google Adwords. Jedná se o přehledy míry opuštění klíčových slov, počet stránek na návštěvu, % nových návštěv, průměr stránek na návštěvu a počet sekund strávených na webu. Díky tomu je možné filtrovat klíčová slova s vyšší mírou opuštění oproti průměru, případně mít na tyto výrazy již předpřipravená automatická pravidla s akcí.
  5. Konfigurace remarketingu v Google Analytics. Možnost tvořit publikum pro remarketing přímo v prostředí GA není jen o úspoře času, ale i o rozšířených možnostech rozdělení a cílení. Je možné cílit na jakýkoliv ze segmentů v GA. Při nastavování remarketingové kampaně se tak nemusíte omezovat jen na podmínky o návštěvě konkrétní url adresy. Je možné cílit na vše - od doby strávené na stránce přes věk, zájmy uživatele, jeho lokalitu, vygenerované události atd. Možností je opravdu spousta.

Nastavení na úrovni Výběru dat

3 zásady pro výběr dat:

  1. Mít více výběrů dat, kde je možné s daty pracovat odlišně.
  2. Mít jeden výběr dat, na který nejsou aplikované žádné filtry. (záchranný profil)
  3. V případě subdomén mít výběry dat pro každou subdoménu zvlášť a pak společný přehled, kde je vše pohromadě.

Nastavení GA na úrovni výběru dat:

  1. Měna.
  2. Země. Díky tomu GA doplní časové pásmo. Je dobré měřit v pásmu, ve kterém se pohybují návštěvníci webu. Jinak by mohlo dojít k omylům při vyhodnocování dat.
  3. Filtrování robotů. Zaškrtnutím této možnosti se GA pokusí z návštěv odfiltrovat všechny známe roboty.
  4. Vyhledávání na webu. V případě nastavení funkce GA zobrazí vyhledávané dotazy, které uživatelé zadávali u Vás na webu. Pro nastavení je nutné pouze vyplnit parametr před vyhledávacím dotazem (v případě example.com/?q=dotaz použijeme q).
  5. Cíle webu. Jako cíle mohou být definovány děkovací stránky, spuštění události, člověk zůstal na webu x minut, případně navštívil x stránek. Je dobré mít cíle rozdělené na:
    1. Makro cíle - Zásadní akce, které chcete od návštěvníků Vašeho webu. Makro cíle mohou být například:
      1. Objednávka v eshopu.
      2. Registrace uživatele.
      3. Vyplnění objednávky, žádosti.
    2. Mikro cíle - Cíle, které časem mohou vést k zásadní akci, případně mohou indikovat zaujetí v obsahu, případně brandu. Mezi mikro cíle můžeme řadit:
      1. Přečtení celého článku až do konce.
      2. Uživatel, který na webu strávil 2x delší dobu oproti průměru webu.
      3. Přihlášení uživatele k odběru novinek pomocí emailu.
      4. Stáhnutí souboru.
  6. Brandové dotazy. Po nastavení brandových dotazů Vám sám GA nastaví nový kanál, kde budou Vaše brandová placená klíčová slova samostatně.
  7. Seskupení obsahu. Seskupení obsahu umožní sloučit stránky stejného typu. Díky tomu je možné zobrazovat vývoj návštěvnosti stránek blogu, případně různých kategorií eshopu. Seskupení se nastavuje ve 3 úrovních, které lze vzájemně kombinovat:
    1. Na základě měřícího kódu. Na stránce určitého typu dodatečně zobrazíte řádek, který identifikuje skupinu ga('set', 'contentGroup1', 'My Group Name'); . V případě Google Tag Manageru je postup stejný - je nutné spouštět na webu různé měřící kódy, které vypisují řádek popsaný výše.
    2. Na základě regulárního výrazu. Používá se v případě, že můžete pomocí určitého reg. výrazu identifikovat určitý typ stránek.
    3. Na základě pravidel. Zde je možné používat podmínky na titulek stránky a url adresu stránky.
  8. Vlastní kanál. Vlastní kanál může sloužit k lepší vizualizaci zdrojů návštěvnosti podle Vašeho klíče. Lze tak na první pohled oddělit remarketingové kampaně od vyhledávací sítě atd. Kanály je možné rozdělit na základě jednoduchých podmínek.

  9. Elektronický obchod. Elektronický obchod umožňuje měřit uskutečněné objednávky (transakce), průměrnou cenu objednávky, jaké produkty byly objednány atd. Pro správnou implementaci je nutné do děkovací stránky umístit tyto informace ve správném formátu.
  10. Nastavení upozornění. Upozornění slouží k automatickému poslání emailu v případě splnění podmínek. Může se jednat například o snížení návštěvnosti o 50 % než je denní průměr. Díky upozorněním můžete odhalit problém dříve.

Rozšířené možnosti nastavení GA

  1. Zbožové porovnávače jako vlastní médium. Google Analytics v základním módu interpretuje návštěvnost ze zbožáků jako odkazující médium. Toto je možné vyřešit pomocí pěkného návodu.
  2. Sledování subdomén. Často se stává, že Váš web obsahuje subdomény. Pro přesnější sledování je dobré postupovat podle tohoto návodu.
  3. Sjednocení návštěv ze subdomén heureka.cz. Často se stává, že v GA se zobrazuje ve zdrojích návštěvnosti návštěv z jednotlivých subdomén heureka.cz. Tuto nepřehlednost je možné vyřešit pomocí aplikace filtrů.

Problematika měření a některých metrik

Na co je dobré myslet při vyhodnocování dat z GA:

  1. Neměříme uživatele, ale cookies (sušenky). GA neumí rozpoznat uživatele pomocí webkamery na druhé straně prohlížeče. Pouze dokáže na základě informací v cookies říct, zda-li uživatel již web navštívil. Navíc často lidé mění prohlížeče, zařízení, instalují nový počítač. Měření uživatelů není dlouhodobě přesné a nelze ho brát doslova.
  2. Google Analytics zahrnují do okamžitého opuštění webu kohokoliv, kdo nenavštíví 2 a více stránek ( případně nespustí interaktivní událost). Správná míra opuštění webu neexistuje. Je možné pouze porovnávat míru opuštění jednotlivých sekcí webu napříč zdroji návštěvnosti a hledat možné problémy, případně hledat stránky s výrazně vyšší mírou opuštění než je průměr webu.
  3. Relace návštěvy je 30 minut. Pokud 30 minut na stránce nekliknete na další stránku, jste brán jako člověk, co web opustil. Obnovením spouštíte novou návštěvu.
  4. Google Analytics neví, jak dlouho uživatel byl na poslední stránce webu. V přehledu “Průměrná doba trvání návštěvy” není měřena doba strávená na poslední stránce webu. Navíc v případě opuštění webu na první stránce počítá GA do statistiky hodnotu 0. Díky tomu bude zásadně snížena průměrná doba strávená na webu v metrice GA.

  5. Atribuční modely. Je dobré vědět, že v případě několika návštěv před splněním cíle, případně objednávkou, připočítá cíl GA poslednímu nepřímému zdroji návštěvy. Více o problematice atribučních modelů přímo v nápovědě GA. Případně povedený návod, jak s nimi pracovat.

K čemu slouží události v GA

Události v GA slouží k měření akcí, které negenerují zobrazení stránky. Může se jednat například o:

  1. Sledování scrollování.
  2. Kliknutí na tlačítko stáhnout.
  3. Rozbalení skrytého tabu na stránce.
  4. Interakce s kalkulačkou, případně s dalšími dynamickými prvky na stránce.
  5. Interakce s formulářem, případně rozbalovátkem.

Použítí událostí pro měření chování uživatele

Z přehledů o obsahu v GA víme, jaké stránky jsou nejnavštěvovanější celkově, jaké jsou vstupní a výstupní. Bohužel pokud vede více cest na danou sekci, nevíme, jak se daný uživatel na stránku dostal. Tento problém je možné vyřešit pomocí měření událostí při kliknutí na tlačítka na webu. Co je dobré měřit na stránce eshopu v souvislosti s pohybem:

  1. Jak se uživatelé pohybují po webu? Je to pomocí horního menu, submenu, pravého bloku, nebo pomocí odkazů v obsahu?

  2. Jak se uživatelé dostávají do detailu produktu? Pomocí tlačítka „detail produktu“, nebo klikem na nadpis produktu, případně jeho obrázkem?
  3. Jak uživatelé přidávají produkt do košíku? Z výpisu produktů, nebo z detailu produktu?
  4. Na jaké prvky klikají uživatelé v nákupním procesu? Tlačítko dole, nahoře?
  5. Jak volí dopravu a platbu? Co zadávají první, zda-li často mění své volby a jak.
  6. Prohlížejí si uživatelé galerii produktu?
  7. Jak pracují s variantami produktu? V jakém pořadí je volí a jak se chovají?

Implementace je možná přímo v kódu stránky, nebo pomocí GTM. Jestliže používáte GTM, musíte události implementovat také s jeho pomocí, protože události přímo v kódu nebudou fungovat správně.

Rozšířené možnosti GA

  1. Import nákladů a útrat v dalších reklamních médiích. GA umožňuje nahrání nákladů ze zdrojů, ze kterých tyto informace nemá přímo dostupné. Je možné nahrávat útraty z Skliku, Heureky, Zboží.cz, Firmy.cz a dalších. Úspěšnost kampaní tak můžete porovnávat přímo v prostředí GA. Více o importu zde.
  2. Vlastní dimenze - typ uživatele. Je dobré mít přehled o pohybu jednotlivých typů uživatelů na Vašem webu. Díky Universal Analytics je možné vytvořit vlastní dimenzi, která bude identifikovat jednotlivé typy zákazníků webu. Každý typ bude mít naprosto odlišný pohyb a chování na webu. Navíc je možné snadno pomocí 1 přehledu vizualizovat růst návštěv, objednávek, obratů jednotlivých skupin. V případě eshopu můžeme rozdělit návštěvníky například na:
    1. Registrovaný uživatel.
    2. Neregistrovaný uživatel.
    3. Velkoodběratel.

Jak funguje napojení:

  1. Ve chvíli, kdy návštěvník provede akci, která identifikuje návštěvníka jako registrovaného uživatele, případně velkoodběratele, uložíte si k prohlížeči informaci o tom, že jde o již registrovaného uživatele. Zároveň do Google Analytics pošlete informaci do vlastní dimenze, že jde o tento typ návštěvy. Kdykoliv daný uživatel přijde z daného prohlížeče, bude vždy na základě cookies identifikován jako registrovaný uživatel. Problémem však mohou stále být další zařízení uživatele.
  2. Vlastní dimenze počasí. Počasí patří pro mnoho odvětví mezi prvky ovlivňující chování uživatelů. Je tedy velmi zajímavé propisovat data o počasí k dané návštěvě a následně hledat vzory chování. Díky tomu je možné následně například automaticky v Google Adwords zastavit inzerci, případně změnit nabídky za proklik. Implementace probíhá na úrovni načtené lokace uživatele, následného získání počasí a zapsání hodnoty do předem definovaných hodnot vlastní dimenze. Výsledná tabulka může vypadat takto.

  3. Vlastní metrika zisk, případně uzavřený obchod. Díky tomuto napojení získáte přehled o skutečném zisku produktu, případně uzavřeném obchodu. Díky measurement protokolu jde napojit data z CRM systémů do GA. Na základě spárování návštěvy s daty v CRM systému pomocí tracking ID je možné mít přehled o zdrojích, které generují skutečné obchody a ne pouze poptávky, případně vědět, jaká kampaň přináší největší zisk z prodeje, ne pouze obrat. Tato data mohou být použita pro lepší optimalizaci kampaní a zvýšení ROI.

  4. Sledování scrollování uživatele. Díky tomuto napojení posíláme událost vždy, když dojde ke scrollování na stránce. Můžeme tak odhadnout chování zákazníka například u dlouhého článku, v detailu produktu atd. Můžeme uživatele, kteří přečetli celý obsah (doscrollovali až dolů na stránce), oslovovat jinak pomocí remarketingu a podobně. Napojení probíhá pomocí předpřipravené jquery knihovny.

  5. Rozšířený ecommerce. Nový elektronických obchod (enhanced ecommerce) umožňuje nově měřit několik podstatných věcí:
    1. Možnost sledování míry opuštění v krocích nákupního procesu.
    2. Možnost sledovat úspěšnost kliku do detailu produktu a úspěšnost následné objednávky.
    3. Na jaké pozici se produkty ve výpise zobrazují.
    4. Možnost sledování slevových kupónů.
    5. Sledování více kategorií produktu a jejich přehledy.

Nový elektronický košík přehledně zobrazuje úspěšné a neúspěšné produkty z různých hledisek. Díky tomu je možné identifikovat ty špatné a sjednat nápravu. Navíc lépe pracuje s nákupním procesem napříč zařízeními. Implementace nového ecommerce modulu je však výrazně složitější. Vše je možné detailně prostudovat na stránkách GA.

Vlastní přehledy pomocí nástrojů využívajících API GA

Dostupné nástroje:

  1. http://supermetrics.com/
  2. http://www.outfox.com/excellentanalytics/
  3. https://developers.google.com/analytics/solutions/google-analytics-spreadsheet-add-on

Co nám přinese práce v Supermetrics:

  1. Automatická aktualizace přehledů.
  2. Možnost rozšířených dotazů, které počítá sám doplněk.
  3. Možnost automaticky barevně vyznačit výsledky.
  4. Je zdarma (možnost placené verze).

Příklady zajímavých přehledů pomocí Supermetrics

  1. Vývoj konverzí a konverzního poměru v rámci dnů v týdnu, případně dnů v měsíci. (Zajímavý přehled pro mnohé obory, kde lidé před výplatou nakupují méně = můžeme méně inzerovat, naopak po výplatě více = můžeme investovat více)

  2. Vývoj návštěvnosti po měsících z jednotlivých médií. Velmi jednoduchý přehled, který mi dá přehled o vývoji mého webu z pohledu vyhledávání, odkazujících stránek, kampaní atd.

  3. Míra opuštění jednotlivých stránek z jednotlivých médií. Přehled, který mi vizualizuje na řádcích jednotlivé vstupní stránky a straně druhé míru opuštění v jednotlivém médiu, případně kanálu. Mohu tak najít stránky, které v kampaních mají určitou špatnou vstupní stránku a mohu inzerci v médiu prověřit detailněji.

  4. Vývoj organické návštěvnosti po měsících v rámci jednotlivých vyhledávačů.

Závěr

Článek popisuje implementaci a nastavení Google Analytics. Poukazuje na technologické problémy měření a ukazuje pokročilé možnosti implementaci GA.

Prezentace ze školení

Štítky: 

2 comments on “Nastavení Universal Analytics a jeho další možnosti”

  1. Dobrý den,

    ten script na sledování počasí máte vlastní, nebo nějaký open-source. Mohl bych případně požádat o zdroj? Rád bych to implementoval na svůj web.

    Děkuji za inspiraci.

    LM

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Lynt services s.r.o

Již 11 let vytváříme efektivnější kampaně, zrychlujeme weby a řešíme jejich bezpečnost. Kombinujeme marketing, vývoj a automatizaci.
poptávka služeb